Dotaz: Společenství vlastníků jednotek (dále jen SVJ) má ve stanovách povinnost člena společenství provádět ve stanoveném rozsahu a termínu úklid společných prostor, a to pod hrozbou uhrazení plných nákladů za neprovedený úklid výborem přivolanou úklidovou firmou. V souvislosti s novým občanským zákoníkem (NOZ) je namístě se zeptat, s ohledem na zatím nevydané podrobnosti správy domu dle § 1222, zda-li takové a podobné povinnosti (úsluhy) bude možné vkládat do stanov, zda to tento zákoník bude připouštět. Doufám, že nikoliv.
Dotaz: Společenství vlastníků jednotek (dále jen SVJ) má ve stanovách povinnost člena společenství provádět ve stanoveném rozsahu a termínu úklid společných prostor, a to pod hrozbou uhrazení plných nákladů za neprovedený úklid výborem přivolanou úklidovou firmou. V souvislosti s novým občanským zákoníkem (NOZ) je namístě se zeptat, s ohledem na zatím nevydané podrobnosti správy domu dle § 1222, zda-li takové a podobné povinnosti (úsluhy) bude možné vkládat do stanov, zda to tento zákoník bude připouštět. Doufám, že nikoliv.
Odpověď: Takovouto, vámi uváděnou „nucenou práci“, nelze ve stanovách SVJ uvádět, jako to nebylo možné ani dosud za účinnosti stávajícího zákona o vlastnictví bytů. Ano, připouštím, bylo a je možné se mezi sebou takto dohodnout, ale vše je postaveno na základě dobrovolnosti, nikoliv povinnosti. Záležitosti služeb spojených s bydlením) upravuje s účinností od 1. 1. 2014 zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty.
Podle § 3 o vymezení a rozsahu služeb je v tomto zákoně stanoveno, že službami jsou zejména dodávka tepla a centralizované poskytování teplé vody, dodávka vody a odvádění odpadních vod, provoz výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, umožnění příjmu rozhlasového a televizního signálu, provoz a čištění komínů a odvoz komunálního odpadu. Popřípadě SVJ rozhodne o rozsahu poskytovaných služeb SVJ.
Dále např. z § 5 zákona č. 67/2013 Sb. (jde o ustanovení o rozúčtování nákladů na služby) vyplývá, že v případě společenství rozhoduje o způsobu rozúčtování cen služeb SVJ. Změna způsobu rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období. Pokud by nedošlo k rozhodnutí v SVJ o způsobu rozúčtování cen služeb, rozúčtovaly by se náklady na služby podle § 5 uvedeného zákona, přičemž úklid společných prostor v domě by se rozúčtoval podle počtu osob rozhodných pro rozúčtování.
V souvislostech s uvedeným poznamenáváme, že v ustanovení o bytovém spoluvlastnictví v novém občanském zákoníku je v § 1208 (ustanovení o výlučné působnosti shromáždění vlastníků jednotek) pod písm. e) stanoveno, že shromáždění rozhoduje o schválení druhů služeb a výše záloh na jejich úhradu, jakož o způsobu rozúčtování cen služeb na jednotky (ovšem v souladu s ustanoveními zákona č. 67/2013 Sb.).
Uvedené uvádím pouze jako obecnou informaci, jinak je potřebné, aby se SVJ seznámilo s uvedeným zákonem č. 67/2013 Sb. a v zúčtovacím období roku 2014 podle něho postupovalo.
Doplňuji ještě k vaší poznámce v dotaze, že již vyšlo nařízení vády. č. 366/2013 Sb., o úpravě některých záležitostí souvisejících s bytovým spoluvlastnictvím, které mimo jiné řeší otázky správy domu a pozemku.
JUDr. Jitka Kocianová